nieuws uit NO-Overijssel

Nieuwe onderwijsroute BeTween voor 10-14-jarigen

HARDENBERG – Leerlingen in de gemeente Hardenberg kunnen met ingang van komend schooljaar een nieuwe onderwijsroute kiezen. Op het Vechtdal College in Hardenberg wordt vanaf augustus voor 10 tot 14-jarigen de route BeTween aangeboden.

BeTween is een samenwerking tussen het Vechtdal College, de stichting Chrono en de zelfstandige christelijke basisscholen in Bruchterveld, Lutten, Schuinesloot en Sibculo. De route is bedoeld voor leerlingen die net even op een andere manier willen leren en die hun schoolkeuze voor vervolgonderwijs nog even uit willen stellen.
Gert Schooten, verbonden aan het kernteam dat BeTween inhoudelijk vorm geeft: “We merken dat voor sommige leerlingen het vastgestelde moment om over te stappen naar het voortgezet onderwijs, eigenlijk wat te vroeg of te laat komt. Wij werken bij BeTween met de leerlingen en de ouders samen aan een continue en brede ontwikkeling, zodat een passende leerroute als vanzelf in beeld komt als de leerling er aan toe is.”

Persoonlijke ontwikkeling
De onderwijsroute BeTween is kleinschalig onderwijs, met de nadruk op de persoonlijke ontwikkeling van het kind. Schoolleider Rosanne Schuurman is de vertegenwoordiger van alle christelijke basisscholen in het kernteam. Volgens haar krijg je bij BeTween veel persoonlijke begeleiding, doordat met een klein team van zeer betrokken docenten wordt gewerkt. “Aan de hand van thema’s bepalen we samen leerdoelen, per kernvak en per leerling. We coachen op die persoonlijke leerdoelen, zodat we per leerling inzicht krijgen in het niveau om daarmee uiteindelijk het best passende uitstroomprofiel te kunnen kiezen.”

Na BeTween
De leerlingen stromen na BeTween in principe door naar klas 3 van het voortgezet onderwijs. Dat hoeft niet altijd het hoogste niveau te zijn. Het gaat bij BeTween om de totale ontwikkeling van het kind en de wensen voor zijn of haar toekomst. BeTween start in het nieuwe schooljaar met één groep van 20 leerlingen. Gert Schooten: “We beginnen klein en hebben de ambitie om te groeien, maar vooral om de kwaliteit van het werken aan een brede persoonlijke ontwikkeling van ieder individueel kind hoog te houden. Dit sluit ook aan bij de andere onderwijskundige ontwikkelingen op het Vechtdal College.”